Jobbar du inom information och kommunikation? Då jobbar du i en bransch som har högst antal sjukskrivna för psykisk ohälsa.
Jag blir förvånad och samtidigt inte eftersom jag själv jobbat drygt 25 år i branschen, vid sidan av min coaching. Varit sjukskriven för utmattning vid två tillfällen. Flera av mina coachingklienter jobbar som kommunikatörer. Flertalet av dessa har varit eller är nära gränsen till utmattning.
Är det en slump? Nej, inte enligt Skandias rapport Sveriges sjukaste yrke som visar att det är tre gånger vanligare för en kommunikatör att bli sjukskriven jämfört med en jordbrukare. Vanligaste åldern för att bli sjukskriven är mellan 30 – 39 år, där kvinnor drabbas oftare.
Min egen reflektion om varför fler kommunikatörer blir sjukskrivna för psykisk ohälsa är:
- Alla har en åsikt om kommunikation, som kan försvåra kommunikatörens jobb avsevärt eftersom många också förväntar sig att få tycka till
- Allt kan tolkas som kommunikation, därför kan området bli svårt att avgränsa
- Ansvarsfrågan för kommunikationen är ofta en ständigt pågående fråga och dilemma
- Kommunikation är makt och kommunikatörer kan lätt hamna i kläm mellan olika tyckanden, tänkanden och beslutandenivåer
- Kommunikatören har ingen egen agenda utan är helt beroende av andra för att få kommunikationen att fungera
- Många förstår inte kommunikatörens oerhört viktiga och många gånger svåra roll
- Det finns en hel del som kan göras för att skapa ett mer hållbart arbetsklimat för kommunikatörer och därmed minska den psykiska ohälsan för den så viktiga yrkesgruppen.
Förslag på åtgärder:
- Öka förståelsen och respekten för professionen. Det är ett hantverk att jobba med kommunikation
- Lyft kommunikatörens viktiga roll Var tydlig med roller och ansvarsområden
- Sätt hållbara gränser – både som chef och medarbetare
- Ge eller ta mandat för att skapa dig en hållbar arbetssituation
- Våga säga nej, alla har inte rätt att dissikera din väl genomarbetade text eller plan
Ibland behöver vi stå på oss för att göra vår stämma hörd
Jag kan inte låta bli att tänka på diskussionen jag hade med en hållbarhetschef på ett globalt företag för flera år sedan. Chefen hade dissikerat hela VD-ordet i hållbarhetsredovisningen. Hela texten lyste röst efter hens kommentarer.
En intervju och en text som jag hade skrivit och som både VD och jag kände oss nöjda med. Hen var märkbart upprörd över att jag inte rakt av hade godtagit alla hens ändringar, varpå jag svarade:
”Tack för dina synpunkter! Jag har full respekt för att du är expert på ditt område. På samma sätt som jag är expert inom kommunikation. Därför ber jag dig att ha tillit till min profession och till att det här kommer att bli bra!”
Till min förvåning möttes jag av förståelse och ett leende. Budskapet hade gått fram.
Jag delar exemplet ovan för att visa på vikten att även lyssna på kommunikatören. Många gör sitt yttersta för att lyssna in alla andras tankar, tyckanden och tänkanden men lika viktigt är det att ha tillit till vår profession.
Vad tänker du att det beror på att kommunikatörer oftare blir sjukskrivna? Dela gärna dina tankar!