fbpx

Mindfulness – hitta ett inre lugn

Mindfulness är vid sidan av samtalsterapin och coachningen övningar som hjälper dig att hitta ett större inre lugn och vara mer här och nu.

Speciellt i den föränderliga och turbulenta tid som vi lever i just nu, kan det vara ännu viktigare att hitta en trygg plats inom dig oavsett vad som sker i omvärlden.

Skillnaden mellan mindfulness och meditation?

Mindfulness är ett betydligt vidare begrepp som handlar om att vara mer medveten och närvarande i allt du gör. Alltifrån när du dricker din första kopp kaffe eller te på morgonen, pratar med din partner, kollega eller vän eller går in i ett möte.

Meditation är övningar som hjälper dig att komma i kontakt med din andning, dina känslor, kroppsförnimmelser och tankar. Allt för att bli mer medveten om vad som styr dig och öka din närvaro i livet i stort.

Fördelar med mindfulness

Mindfulness hjälper dig att koppla ihop ditt sinne, själ och kropp. Oftast kan vi behöva något mer än bara ”pratterapi”. Mindfulness är ett sätt att komma i kontakt med dina känslor, kroppsförnimmelser och tankar på ett djupare plan.

Genom meditationsövningar och att träna medveten närvaro, mindful i vardagen och i livet i stort hjälper det dig att:

  • Öka din närvaro
  • Minska din stress och oro
  • Öka din kreativitet och produktivitet
  • Öka din livskvalitet
  • Ta klokare beslut
  • Bli medveten om ditt inre liv
  • Se verkligheten som den är
  • Öka förmågan att hantera utmaningar
  • Agera istället för reagera

Meditation och samtalsterapi

Jag ser meditation som ett komplement till samtalen, för att hjälpa dig som klient att komma i kontakt med ditt inre för att finna ett större lugn och ro. Bara det här att komma i kontakt med din andning, kan hjälpa dig att lugna dig själv i stressade och krävande situationer där du alltid kan gå till din trygga plats inom dig.

Hur börjar jag?

Övningarna ingår som en del av samtalen när du går hos mig. Detta oavsett om du går i samtalsterapi eller coachning.

Jag erbjuder flera övningar som:

Andrum – kortare landningsövning

Andningsankare – övning för att komma i kontakt med andningen

Kroppsskanning – en djupare avslappningsövning från topp till tå

Jag brukar även spela in övningarna, så att du som klient kan lyssna på dem i efterhand.

Blir du nyfiken på att prova meditation? Säg gärna till, ifall jag glömmer bort att fråga dig. 

Min utbildning och erfarenhet

Jag är diplomerad mindfulnessinstruktör och ambassadör på Mindfulnesscenter, som är Sveriges ledande utbildare i mindfulness.

Utöver det har jag själv goda erfarenheter av mindfulness, som för nästan 15 år sedan hjälpte mig att tillfriskna från utmattningssyndrom och hitta ett större inre lugn. Mindfulness är något jag fortsätter att träna på varje dag.

Välkommen att prova mindfulness!