Hantera konflikter i tid
Konflikter är en vanlig förekommande del av arbetslivet. När konflikter pågår under en längre tid, riskerar de att eskalera. Det har ofta en negativ påverkan på dina medarbetares psykiska hälsa och välbefinnande.
I längden leder det till sämre prestation och ökad sjukskrivning. För företaget kan det bli både krävande och kostsamt om inte konflikten hanteras på rätt sätt och i tid.
Som chef har du ett stort ansvar för att förebygga och främja en god psykosocial arbetsmiljö, så att dina medarbetare kan känna sig trygga på arbetet.
Ta hjälp av en extern part
I vissa fall, som när konflikten pågått ett tag och är av komplexare karaktär, kan du behöva ta hjälp av en extern part. En coach, som hjälper dig med vägledning, coaching och verktyg i hur du på bästa sätt kan lösa konflikten.
I andra fall kan det vara bra att låta den externa parten hjälpa till med konflikthantering genom att medla mellan individerna som är involverade i konflikten.
Fördelar
- Ökad produktivitet
- God arbetsmiljö
- Minskad personalomsättning
- Minskad kostnad för sjukskrivning
- Ansvarstagande ledare
Vad vi erbjuder
Analys och bedömning
Intervjuer, samtal och observationer för att skapa en tydlig bild av konflikten och problemen.
Handlingsplan
Plan anpassad efter aktuell situation och behov.
Samtal och medling
Facilitera samtal mellan parterna för att främja en god kommunikation och identifiera lösningar för samtliga involverade parter.
Utbildning och träning
Skräddarsydd utbildning och träning för ledare i kommunikation för att förebygga framtida konflikter.
Uppföljning
Följer upp och erbjuder fortsatt stöd och rådgivning vid behov.