Stöd till medarbetare att hitta ett nytt jobb eller karriär
Ibland behöver du som företag varsla eller säga upp medarbetare av olika anledningar. Det kan vara ett tufft beslut som du helst vill slippa. Ett sätt att underlätta för medarbetaren, är att erbjuda ett outplacementprogram.
Programmet inkluderar såväl coaching, vägledning, samtalsstöd, inspiration och handfasta verktyg. Allt för att hjälpa den tidigare medarbetaren till ett jobb där hen får användning av sina styrkor, kunskaper och erfarenheter.
Det handlar inte bara om att underlätta medarbetarens väg till sitt nästa jobb utan likväl om att hjälpa medarbetaren att bearbeta förlusten av sitt arbete och stärka individens tro på sig själv och sin förmåga.
Programmet innehåller flera olika delmoment, samtliga anpassade efter medarbetarens önskemål och behov.
Fördelar med ett outplacementprogram
- Underlättar medarbetarens väg till nytt jobb
- Visar att ni som företag värdesätter era medarbetares bästa även om era vägar skiljs åt
- Bygger starkt varumärke och ambassadörskap
Innehåll och delmoment
Coachingen innehåller flera olika delmoment, samtliga anpassade efter individens önskemål och behov. I det ingår även att stärka individens tro på sig själv och sin egen förmåga.
- Kartläggning av erfarenheter, styrkor och utvecklingsområden
- Utforska värderingar
- Målformulering framtida jobb
- Handlingsplan och delmål
- Genomgång av CV och personligt brev
- Genomgång av LinkedIn-profil
- Utforska alternativa vägar till ett jobb
- Bygga nätverk
- Pitch, intervjuträning och paketering
- Arbetsmaterial, som övningar och checklistor
- Anteckningsbok

Nedan är förslag på outplacementprogram. Det finns även möjlighet att få ett skräddarsytt program efter era behov och budget. Coachingen kan genomföras på engelska eller tyska.
Outplacement BAS
- 6 samtal á 60 minuter, fysiskt möte eller online
- Möte varannan eller var tredje vecka under 6 månader
- Hemuppgifter mellan varje samtal
- Uppföljning
Outplacement PLUS
- 10 samtal á 60 – 90 minuter, fysiskt möte eller online
- Möte varannan eller var tredje vecka under 10 månader
- Mailstöd med svar inom 24 h
- Telefonstöd á 15 min. mellan sessionerna
- Hemuppgifter mellan varje samtal
- Uppföljning
Samtal i Vasastan eller online
Samtalen genomförs på mitt kontor på Kungstensgatan 59 vid Odenplan eller online. Allt beroende på vad som passar bäst. För att få avsedd effekt, är det bra om samtalen genomförs med 1 – 3 veckors mellanrum.
Låter det intressant?
Varmt välkommen att kontakta mig för frågor eller en offert på [email protected] eller ring 070-919 53 42.
Om Trustworthy Communications AB
Susann Sjöbom Steiger heter jag som grundat och driver Trustworthy Communications. Jag är karriärcoach, samtalsterapeut, beteendevetare, föreläsare och organisationskonsult som jobbat större delen av mitt liv med att coacha människor och organisationer i förändring.
Min erfarenhet sträcker sig från bank och finans, life science, bygg, IT till drivmedelsbranschen, FMCC och byråvärlden. Några av företagen jag jobbat på är bl.a. Nordea, SEB, Preem, Ericsson, Pernod Ricard och Skatteverket.
I mitt jobb coachar jag såväl chefer som medarbetare, individuellt och i grupp. Jag har en gedigen verktygslåda när det gäller att vägleda människor i förändring.
Jag har även jobbat som jobbcoach på ett stöd- och matchningsföretag, på uppdrag åt Arbetsförmedlingen samt coachat studenter på YH-utbildningar och gymnasiet.

Jag älskar mitt jobb och följer mitt varför; att vägleda och inspirera människor att ta steget till förändring för att hitta nya vägar framåt. Allt för att fler ska blomstra.