I samtalet skapar vi magi tillsammans

”Du är magisk!”, sa en coachingklient till mig häromdagen. Jag svarade: ”Jag är inte magisk utan vi skapar magiska saker tillsammans.

Det är en fantastisk känsla att få uppleva små och stora mirakel varje dag. Framförallt att få förtroendet att vara med på någons förändringsresa.

Det krävs stort mod för att ta steget till förändring. Ibland behöver vi en hjälpande hand, där några samtal kan göra stor skillnad.

Som här, där min coachingklient gjort en enorm förflyttning från uppgivenhet till att hitta sitt varför och en anledning till att gå upp varje dag. Sin ikigai, som har bidragit till att livet känns mer meningsfullt och där jag numera möts av ett stort leende när vi ses.

Det är stort att hjälpa någon att blomstra! Älskar mitt jobb!

Försök inte fixa någon annan men tala om vad du ser

Försök aldrig fixa någon annan. Det spelar ingen roll om det är kollegan, din chef eller partner. Människor kommer inte förändras om de inte själva vill.

Det du däremot alltid kan göra, är att återkoppla hur du upplever deras beteende. Om du bestämmer dig för att göra det, är det bäst att göra det utifrån ett ”jag budskap”.

Ett enkelt och suveränt verktyg är empatisk kommunikation, som även kallas för giraffspråket och nonviolent communication. Det är en kommunikationsmodell som hjälper dig att stå upp för det som är viktigt för dig utan att för den skull prata om rätt eller fel eller kritisera den andre.

Syftet är att skapa kontakt. Bygga en bro där vi kan mötas i större samförstånd istället för att sätta upp murar. 

Fokus i empatisk kommunikation är att du sätter ord på vad du observerarkänner och innerst inne behöver för att hitta en gemensam lösning

Modellen utgår från följande steg:

1. Börja med att sätta ord på om vad du ser, hör och observerar. 

När du skriker åt mig inför alla andra….

2. Tala om vad det väcker för känslor hos dig.
…blir jag ledsen och förvånad över din reaktion och jag får en tanke om att du är stressad.
 
3. Varför känner du så? Sätt ord på dina behov.
Det jag skulle behöva är att du pratar med mig i en lugn ton. 

4. Vad skulle du vilja att personen gör? 
Kan vi prata om det så att jag förstår vad som egentligen hände? 

Ovan nämnda exempel är ett samtal med en chef som började skrika åt mig mitt i kontorslandskapet när jag frågade hen om en uppgift som jag inte förstod.

Vi hade ett samtal i lugn och ro där hen bad om ursäkt för sitt beteende. Det var också enda och sista gången den här chefen skrek åt mig. Om det berodde på det där samtalet låter jag vara osagt. 

Den där känslan att stå upp oss själva genom att sätta ord på vad vi känner och behöver är oslagbar. Det är ren magi! 

Har du intagit din plats eller väntar du på din tur?

Ser du på dig själv som att du har en självklar plats på spelplanen eller står du vid sidan om och väntar på att det ska bli din tur? Vi har alla en plats på spelplanen. Det enda som krävs är att du intar din plats. Den som alltid har funnits där. 💗⠀⠀

Du kan förstås stå kvar på åskådarplatsen och vänta på att en vänlig själ ska bjuda in dig till spelplanen och sammanhanget. Men risken finns då att du kan få vänta en oändlighet. 🙁⠀⠀

Det största hindret för att ta din plats är oftast inte andra utan det är dina mentala föreställningar. Om vad du kan och inte kan. Hur du borde vara och inte vara. Tidigare dåliga erfarenheter kan också ställa till det för oss. 💭 ⠀⠀

Men ju längre du väntar med att ta din plats desto större blir hindret. Till slut kan det växa sig ett isberg.

Du har allt du behöver. Det enda du behöver göra är att ta de första 🦶 🦶 som leder dig till din plats. Det är magiskt. 🤩

Jag har själv varit den som gömt mig men som vågat mig ut. Jag ber inte längre om lov att få vara med utan ser mig som naturlig del av alltet. Att ändra min egen bild och mitt förhållningssätt gentemot andra har gjort stor skillnad. Jag bara är. Det har bidragit till att jag numera känner en större samhörighet med alla jag möter. Det finns inte längre någon motsättning mellan mig och andra. Vi är ju trots allt en del av samma värld.

Jag säger inte att det är enkelt men fullt möjligt med lite träning, uthållighet och stor portion tålamod med dig själv att göra förändringen.

Är du redo att ta din plats?

Förändra, lämna eller acceptera det som är

I alla situationer har du alltid ett val oavsett vilken livssituation du befinner dig i. Det kan gälla ett jobb som du vantrivs på, en dysfunktionell relation som dränerar dig eller en utmanande ekonomisk situation. Oavsett vad, har du alltid följande tre val:  

1. Förändra 
2. Lämna
3. Acceptera 

Ju fortare du inser det, desto lättare blir livet att leva. Jag skulle vilja påstå att det ligger i människans natur att oftast börja med att försöka förändra vår situation.

I relationer kan vi tro eller hoppas på att om partnern bara förändrar sig, kommer allt bli bra. Men som du säkert redan vet, kan du då få vänta tills du blir alldeles grå eftersom den enda personen du kan förändra är dig själv. 

När du kommer till insikten om att vare sig du själv eller din partner vill förändras eller du gjort ett tappert försök att förändra chefen eller din arbetssituation utan att lyckas, återstår bara två val. 

Antingen acceptera chefen, jobbet eller relationen precis som den är eller lämna den. Som Eckhart Tolle säger i boken Lev livet fullt ut: 

”Lämna situationen eller acceptera den. Allt annat är vansinne!”

Med acceptans menar jag inte att vi behöver gilla det. Det handlar snarare om att se verkligheten precis som den är, utan filter, förebråelser eller dömande.

När vi accepterar en livssituation, att ett jobb eller en relation kanske inte blev som vi tänkt oss innebär det att vi inte längre gör motstånd mot det som är. Vi accepterar nuet fullt ut.

Ett motstånd som annars, om det pågår under en längre tid, kan medföra att vi mår allt sämre psykiskt och fysiskt. Kan vi förlika oss med vår livssituation, hjälper det oss samtidigt att släppa taget om våra förväntningar och förhoppningar.

Jag har själv gjort den resan med såväl nära relationer som jobb. Acceptansen och en ökad medvetenhet har hjälpt mig att göra klokare och mer genomtänkta val. Och ja, det är alltid bättre att göra ett val oavsett vilket för att inte fastna. Det finns alltid fler vägar framåt.

Så föddes mitt företag Trustworthy Communications

Ett år har gått sedan jag startade mitt företag och följde min dröm. Allt började med orden ”du borde vara på ett ställe där du får blomstra”, sagt av en tidigare kollega.

Hon såg att jag inte var på rätt plats. Innerst inne visste jag det också. Det har alltid bott en liten entreprenör i mig, som gillat att tänka utanför boxarna. Men det var just de där orden som fick mig att ta 👣

Jag gick hem och målade en färgsprakande blombukett. Det blev min vägledande symbol. Några veckor sedan slutade jag mitt jobb och startade eget.

Numera utgår jag från 💐 i allt jag gör. Inför varje beslut, ställer jag frågan om det får buketten att blomstra eller vissna. Därför har även min logotyp formen av en blomma. Den visualiserar min mission “Får människor och företag att blomstra”. Blombladen representerar företagets tre områden; coach, föreläsare och kommunikationsspecialist.

Valet av Trustworthy Communications är inte någon slump. För mig är förtroendet allt! Det är en viktig ingrediens för att beröra, engagera och bygga relationer.

Vi behöver alla få blomstra. Därför älskar mitt jobb, att vägleda och inspirera individer att öppna nya🚪 och dela med mig av 🛠 så att de hittar sin riktning och följer den. Likväl att bidra till att förvandla det komplexa till något som alla förstår för att få med sig så många som möjligt på förändringsresan.

Vill du också blomstra? 🌸 Jag lovar att vara din bästa hejarklack på vägen, så resan känns lite mindre ensam.

Hitta ditt varför – vägen till ett mer meningsfullt liv

Vet du vad som är ditt varför här i livet, kommer livet kännas mer meningsfullt. Plötsligt har vi hittat vår riktning och behöver inte längre famla i blindo eller känna oss handlingsförlamade inför alla val vi ständigt ställs inför.

Jag tror att vi alla behöver hitta vårt varför här i livet. Det gäller både i arbetslivet och i livet i stort. Genom att ta reda på vad som är din passion, det som får dig att möta dagen med nyfikenhet, kommer du möta livets utmaningar med en större lätthet. Livet kommer dessutom kännas mer meningsfullt.

Ikigai använder jag mig även av i min coaching, som är ett förhållningssätt som hjälper dig att hitta och följa ditt varför. Vet vi vårt syfte, är det betydligt lättare att rikta vår energi på rätt saker, jobb och relationer. Ju mer specifika vi är, desto lättare kommer vi att kunna attrahera dessa saker.

Tack vare att jag gjort min egen kartläggning och hittat min ikigai, mitt varför, vet jag numera när jag ska gasa, bromsa och ibland ta en helt annan väg. Och de gånger jag inte är tillräckligt lyhörd, har jag en klok kropp som säger bestämt NEJ.

Vet du när du ska bromsa, gasa eller ta en ny väg?

I filmen berättar jag lite mer om ikigai

Checklista lyckad förändring

Oavsett om det är en större eller mindre förändring på jobbet eller privat, behöver vi känna oss motiverade för att genomföra en förändring. Att lämna sin komfortzon är nästan alltid förenad med en viss rädsla, speciellt om vi inte själva varit involverade i beslutet.

Det finns många böcker om förändring, har läst flera av dem. Men finns det något framgångsrecept för att lyckas med en förändring? Efter många års erfarenhet av förändringsarbete på företag som bl.a. SEB, Nordea och Preem, finns det några punkter som jag anser bidrar till en smidigare transformation.

✅Berätta varför det behövs en förändring

✅Vad är målet och syftet med själva förändringen

✅Beskriv de olika stegen i förändringsresan – från nuläge till drömläge

✅Utgå från målgruppens behov, de som berörs, när du formulerar dina budskap

✅Vad är konsekvenserna om det inte sker någon förändring

✅Var tydlig med när förändringen planeras att genomföras

✅Involvera både medarbetare och chefer i ett tidigt stadium av förändringsarbetet, speciellt kring hur

✅Kommunicera löpande och prioritera muntliga kanaler. Berätta även när du inte vet.

✅Avsätt resurser i form av tid, pengar och människor som behöver involveras

✅Ha respekt för att förändring tar tid och möt människor där de är

Vad skulle du vilja lägga till på listan?

Frukostföreläsning den 30/1

Nu på torsdag den 30/1 kommer jag att hålla i en frukostföreläsning, med temat förändring. Den röda tråden i hela mitt liv har varit förändring, som började med flykten från Östtyskland. Under föreläsningen kommer jag att dela med mig av min förändringsresa som har hjälpt mig att hitta mitt varför, mitt ikigai. Att hitta meningen och syftet med sitt liv, är även något som jag använder mig av i coachningen av mina klienter.

På föreläsningen kommer vi titta lite närmare på:

  • Vad är förändring?
  • Varför är det viktigt att stå för och äga sin livsberättelse?
  • Hur skapar du dig ett meningsfullt liv?
  • Varför just psykosyntes?

Läs gärna mer och anmäl dig här. Seminariet är på The Park Södra, på Magnus Ladulåsgatan 3 i Stockholm (på Söder), mellan kl 8.00 – 9.00. Frukost serveras från kl 7.30.

Varmt välkommen!

Du är dirigenten i din orkester

Det finns inga genvägar hur mycket vi än skulle önska att någon annan gjorde jobbet åt oss. Vill vi förändra något, behöver vi inse att vi är dirigenten i vår orkester.🎻🎷🎺🥁 Så länge som vi inte byter ut taktpinnen eller 🎼kommer orkestern fortsätta spela samma melodi om och om igen.

För att förändra något i ditt liv behöver du:

✅Ta ett aktivt beslut att göra en förändring

✅Sätta ett nåbart mål

✅Lista vad du behöver göra och när

✅Välja bort saker som tar fokus från ditt mål

✅Berömma dig själv när du tagit ett steg i ”rätt” riktning

✅Acceptera när du emellanåt faller tillbaka i gamla spår

✅Påminna dig om målet

✅Fira när du nått ditt mål 🎉

Vilken punkt tycker ni är mest utmanande eller tilltalande?

Summera året

Med bara sex dagar kvar av det här året kan det vara bra att reflektera över året som gått. Vad känner du dig mest nöjd över och vad lärde du dig på vägen? Det är inte givet att vi når alla mål som vi satt upp. Samtidigt är det viktigt att inte se det som ett nederlag utan se det som ett lärande, något som du kan ta med dig på din fortsatta resa in i det nya året.

Jag hade en mängd saker på min önskelista för 2019, som att fokusera mer på min hälsa och ägna mig åt det jag innerst inne älskar, som gör att livet känns mer meningsfullt. I mitt fall har det alltid varit människor, relationer, kommunikation och ledarskap. Först som kommunikationsspecialist, där jag coachat ledningsgrupper och chefer att kommunicera komplexa förändringar till ett enkelt budskap som alla förstår. Numera även som coach, där jag coachar såväl medarbetare, ledare som privatpersoner. För mig är det är lika viktigt att stärka chefen i sin ledarroll som att stärka medarbetarnas förmåga att leda sig själva.

Mitt syfte i livet är att vägleda, inspirera och sprida kärlek. Coachingen gör att jag kan ägna mig åt mitt syfte, mitt ikigai, nästan varje dag. Det känns inte ens som ett jobb utan som mitt kall.

Det jag är mest tacksam för under 2019 är att jag:

  • Startat mitt första bolag
  • Är diplomerad coach efter tvåårs studier på Humanova
  • Utbildat mig i Motiverande Samtal (MI)
  • Tackat nej till uppdrag som inte överensstämmer med mina värderingar
  • Ingått nya partnerskap och samarbeten
  • Har gjort skillnad för mina klienter
  • Är mer sann mot mig själv
  • Vågat lyssna på min intuition, min inre röst alltmer

Vad som ska stå på min önskelista för 2020 återstår att se. Jag kommer att sätta mig i lugn och ro de närmaste dagarna och skriva ned allt. Det är först när jag när jag sitter med pennan i min hand som orden börjar flöda.

Tack mina läsare för det här året. Jag ser fram emot ett nytt spännande år tillsammans med er. Önskar er ett gott nytt år 2020. Ta väl hand om er!

Vad motiverar dig?

Så här glad känner jag mig för att jag jobbar med något som känns meningsfullt och som skänker mig glädje. Så har det inte alltid varit. Jag har haft bra jobb, fina titlar, bra lön och haft förmånen att jobba på väldigt bra företag. Samtidigt har jag längtat efter något mer. Om jag ska vara riktigt ärlig har jag aldrig känt att jag varit på rätt ställe. Inte förrän nu när jag startat mitt eget företag!

Det är först under senaste året som jag insett att det nog alltid bott en entreprenör i mig. Jag behöver utrymme för min kreativitet och för att tänka nytt. Sedan jag släppte loss den energin, poppar det plötsligt upp nya idéer och möjligheter utan att jag ens behöver anstränga mig. Det är flow på riktigt🤩

Startskottet för min egen utveckling började med att en tidigare chef ritade upp en ring och en fyrkant. Jag var ringen och organisationen fyrkanten. Han avslutade med att fråga mig om kostymen var för liten. Jag svarade inget där och då men efter mötet blev det tydligt för mig att kostymen alltid skavt.

Endast 14 procent av medarbetarna på svenska företag är motiverade på jobbet. Vad kan du göra om du tappat motivationen? Du kan börja med att fråga dig själv vad som motiverar dig, vad är dina styrkor och vad får dig att blomstra 🌸🌸🌸 Eller så kontaktar du mig 😃