Coachingvecka på The Park

Jag är glad och stolt över att i samarbete med The Park Södra bjuda in till en coachingvecka, mellan den 27 – 31 januari. Då finns det möjlighet för dig att få prova på coaching till ett kraftigt reducerat pris på 425 kr/60 min jämfört med ordinarie pris på 850 kr/60 min. Medlemmar på The Park Södra får en kostnadsfri session.

Syftet med coachingen är att ge dig väg vägledning, inspiration och verktyg för att hitta nya vägar som hjälper dig framåt på din livsresa.

Coachingen baseras på psykosyntes, som utgår från hela människans känslor, behov, tankar och det som finns i vårt medvetande och undermedvetna jag.

Coachingen genomförs i ett bokat rum på The Park Södra, på Magnus Ladulåsgatan 3 i Stockholm, mellan den 27-31 januari. Det finns ett begränsat antal platser, så skynda dig att boka.

Kontakta mig gärna om du har några frågor eller så kan du boka en tid här.

Varmt välkommen!

Du är dirigenten i din orkester

Det finns inga genvägar hur mycket vi än skulle önska att någon annan gjorde jobbet åt oss. Vill vi förändra något, behöver vi inse att vi är dirigenten i vår orkester.🎻🎷🎺🥁 Så länge som vi inte byter ut taktpinnen eller 🎼kommer orkestern fortsätta spela samma melodi om och om igen.

För att förändra något i ditt liv behöver du:

✅Ta ett aktivt beslut att göra en förändring

✅Sätta ett nåbart mål

✅Lista vad du behöver göra och när

✅Välja bort saker som tar fokus från ditt mål

✅Berömma dig själv när du tagit ett steg i ”rätt” riktning

✅Acceptera när du emellanåt faller tillbaka i gamla spår

✅Påminna dig om målet

✅Fira när du nått ditt mål 🎉

Vilken punkt tycker ni är mest utmanande eller tilltalande?

Funderar du på att byta jobb?

Jobbannonserna som publiceras verkar inte avta nämnvärt under julledigheten. Inte ens på självaste juldagen. Det är smart tänkt av rekryteringsföretagen och företagen, för det är när vi är lediga som vi har tid att reflektera över jobbet och livet i största allmänhet.

Kanske sitter du just nu och skriver ditt personliga brev och finputsar ditt CV? För några år sedan skickade jag in en jobbansökan under mellandagarna. Jag fick jobbet men efter ett par månader fick jag en déjà vu. En märklig känsla av att det här har jag varit med om förut, bara i en annan tappning. Min längtan efter något nytt var så stark att jag hoppade över ett viktigt steg: att ta reda på mina förväntningar och förutsättningar på det nya jobbet.

Vad jag försöker säga är att innan du skickar iväg den där ansökan eller tackar ja till ett nytt jobb, fundera på vad du egentligen längtar efter. Vad är dina drivkrafter för att byta jobb? Är du bara trött på jobbet, längtar efter ombyte eller vill utvecklas inom ett nytt område eller en ny bransch?

Ofta söker vi oss till liknande tjänster för att det känns tryggt utan att närmare fundera på vad vi egentligen vill ha ut av ett nytt jobb. Jag lärde mig min egen läxa efter jobbet som jag fick men snabbt insåg inte alls var det jag längtade efter. Jag satte mig ned och gjorde en kartläggning av mitt ikigai, mitt varför, för att ta reda på vad som känns meningsfullt för mig.

Har du större förståelse för vad som är dina drivkrafter, styrkor och din passion, blir det lättare för dig att hitta ett jobb där du får blomstra. Det är något som jag även brukar göra tillsammans med mina klienter för att hjälpa dem till sitt nästa jobb eller för att utvecklas i sitt nuvarande jobb.

Ett annat sätt för att förbereda sig inför ett nytt jobb är att gå igenom röda och gröna lampor. Röda lampor är varningstecken som du bör vara vaksam över medan gröna lampor är sådant som du gärna vill ha hos din framtida arbetsgivare eller chef. Oftast vet du allt redan men genom att lista dessa saker, blir det ännu tydligare vad du bör fokusera på och vilka frågor du bör ställa när du blir kallad till intervju.

Och kom ihåg, det är lika mycket du som ska välja din framtida arbetsgivare som valet av dig som medarbetare. Det behöver finnas en samstämmighet mellan dina och företagets förväntningar och förutsättningar för att det ska bli en perfekt match!

Summera året

Med bara sex dagar kvar av det här året kan det vara bra att reflektera över året som gått. Vad känner du dig mest nöjd över och vad lärde du dig på vägen? Det är inte givet att vi når alla mål som vi satt upp. Samtidigt är det viktigt att inte se det som ett nederlag utan se det som ett lärande, något som du kan ta med dig på din fortsatta resa in i det nya året.

Jag hade en mängd saker på min önskelista för 2019, som att fokusera mer på min hälsa och ägna mig åt det jag innerst inne älskar, som gör att livet känns mer meningsfullt. I mitt fall har det alltid varit människor, relationer, kommunikation och ledarskap. Först som kommunikationsspecialist, där jag coachat ledningsgrupper och chefer att kommunicera komplexa förändringar till ett enkelt budskap som alla förstår. Numera även som coach, där jag coachar såväl medarbetare, ledare som privatpersoner. För mig är det är lika viktigt att stärka chefen i sin ledarroll som att stärka medarbetarnas förmåga att leda sig själva.

Mitt syfte i livet är att vägleda, inspirera och sprida kärlek. Coachingen gör att jag kan ägna mig åt mitt syfte, mitt ikigai, nästan varje dag. Det känns inte ens som ett jobb utan som mitt kall.

Det jag är mest tacksam för under 2019 är att jag:

  • Startat mitt första bolag
  • Är diplomerad coach efter tvåårs studier på Humanova
  • Utbildat mig i Motiverande Samtal (MI)
  • Tackat nej till uppdrag som inte överensstämmer med mina värderingar
  • Ingått nya partnerskap och samarbeten
  • Har gjort skillnad för mina klienter
  • Är mer sann mot mig själv
  • Vågat lyssna på min intuition, min inre röst alltmer

Vad som ska stå på min önskelista för 2020 återstår att se. Jag kommer att sätta mig i lugn och ro de närmaste dagarna och skriva ned allt. Det är först när jag när jag sitter med pennan i min hand som orden börjar flöda.

Tack mina läsare för det här året. Jag ser fram emot ett nytt spännande år tillsammans med er. Önskar er ett gott nytt år 2020. Ta väl hand om er!

Vad motiverar dig?

Så här glad känner jag mig för att jag jobbar med något som känns meningsfullt och som skänker mig glädje. Så har det inte alltid varit. Jag har haft bra jobb, fina titlar, bra lön och haft förmånen att jobba på väldigt bra företag. Samtidigt har jag längtat efter något mer. Om jag ska vara riktigt ärlig har jag aldrig känt att jag varit på rätt ställe. Inte förrän nu när jag startat mitt eget företag!

Det är först under senaste året som jag insett att det nog alltid bott en entreprenör i mig. Jag behöver utrymme för min kreativitet och för att tänka nytt. Sedan jag släppte loss den energin, poppar det plötsligt upp nya idéer och möjligheter utan att jag ens behöver anstränga mig. Det är flow på riktigt🤩

Startskottet för min egen utveckling började med att en tidigare chef ritade upp en ring och en fyrkant. Jag var ringen och organisationen fyrkanten. Han avslutade med att fråga mig om kostymen var för liten. Jag svarade inget där och då men efter mötet blev det tydligt för mig att kostymen alltid skavt.

Endast 14 procent av medarbetarna på svenska företag är motiverade på jobbet. Vad kan du göra om du tappat motivationen? Du kan börja med att fråga dig själv vad som motiverar dig, vad är dina styrkor och vad får dig att blomstra 🌸🌸🌸 Eller så kontaktar du mig 😃

Lyssnar du på ditt inre barn?

Hur ofta lyssnar du till ditt inre barn? Själv har jag haft många långa samtal med den yngre versionen av mig själv. Det är samtal som berör mitt innersta och där jag kommer i kontakt med mitt känslomässiga sår. 💔Samtalen har hjälpt mig att förstå och få en större insikt om de strategier som jag valde som barn.

Det vi behövde som barn är inte samma sak som vi behöver när vi är vuxna. Är vi inte tillräckligt närvarande och lyhörda kan vi som vuxna låta oss styras av det lilla barnets otillfredsställda behov.

Vi har alla ett litet barn inom oss. Tryck inte undan det. Välkomna barnet och omfamna det av ditt vuxna jag. När ni fått kontakt, blir det lättare att förstå hur allt hänger samman och vad du behöver göra för att leva ett liv i större harmoni. 🙏

Vem behöver en coach?

[et_pb_section admin_label=”section”]
[et_pb_row admin_label=”row”]
[et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Text”]

Det enkla svaret är att alla kan behöva en coach i livets olika skeenden och faser. Det kan handla om att du längtar efter att känna större meningsfullhet i ditt liv eller går i tankar på att byta jobb men inte riktigt vågar ta steget. Det kan också vara så att du vill känna dig mer tillfreds med livet som du har eller är i behov av verktyg eller nya tankebanor för att navigera i vardagen och i vår snabbt föränderliga värld.

Många gånger kan vi sitta fast i gamla spår och inte veta hur vi ska ta oss framåt. Vi utgår från att vi är på ett visst sätt och bara klarar av vissa saker när vi i själva verket klarar så mycket mer. Allt handlar i grunden om vilka föreställningar vi har om oss själva. Många av dessa föreställningar kommer från barndomen och finns både i vårt medvetna och undermedvetna jag. Vissa sidor eller egenskaper hos oss har blivit bekräftade medan andra blivit nedtonade, ibland till och med nedtryckta.

Vi kanske har haft en dröm om att stå på scen men fått höra att det inte är ett riktigt jobb. Som när jag i 20-årsåldern berättade för min närmaste chef att jag ville börja jobba med kommunikation. Han fnös åt mig och berättade att han minsann hade haft en massa drömmar när han var ung men att det fanns en verklighet att förhålla sig till. Han var närmare 50 år och jag ville inte bli som han.

Jag följde min dröm och sökte till IHM Business School, där jag utbildade mig till kommunikatör. Det hjälpte mig att få mitt första jobb som kommunikatör för närmare 25 år sedan. Sedan dess har jag fortsatt att utbilda mig till både beteendevetare och coach. Jag lär mig hela tiden nya saker som jag kan ha nytta av i min roll som coach, föreläsare och kommunikationsspecialist.

När jag var ung fanns det inga coacher utan jag fick lita på min egen övertygelse och starka drivkraft att upptäcka och lära mig nya saker. Allt för att inte fastna i gamla vanor. Jag hade önskat att jag hade haft en coach som väglett mig och uppmuntrat mig att ta steget mycket tidigare. Hade jag haft en coach, är jag säker på att jag hade startat min egen verksamhet betydligt tidigare.

Jag är tacksam över att jag nu, genom min långa erfarenhet från arbetslivet och från livet i stort, kan erbjuda mina klienter det stöd och den uppmuntran som jag själv skulle ha behövt. Genom min egen livsresa kan jag på ett bättre sätt vägleda mina klienter och erbjuda stöd och uppmuntran genom livets alla faser. Målet är att mina klienter ska få leva det liv som de innerst inne längtar efter. Vi är inte gula, gröna, blåa eller röda utan vi är en palett av olika färger beroende på vilka val vi gör. Valet är vårt eget och vi kan välja om och om igen.

Vill du veta mer? Kontakta mig gärna på [email protected]

[/et_pb_text][/et_pb_column]
[/et_pb_row]
[/et_pb_section]

Vad är dina värderingar?

För mig har det, speciellt nu som egenföretagare blivit allt viktigare att ha koll på och följa mina värderingar. Jag skulle vilja påstå att värderingar är allt! De fungerar som min inre kompass, som vägleder mig både i privat- och arbetslivet.

Ibland när jag har försökt strunta i mina värderingar, kommer jag ändå till slut fram till en punkt där det inte längre går att gå emot mina värderingar. Kroppen påminner mig då så starkt genom att jag får ont i magen om jag agerar tvärtemot det som är viktigt för mig och det jag står för.

För att veta vad som är mina värderingar, gjorde jag för några månader sedan en kartläggning av mina värderingar. Idén fick jag efter att ha lyssnat på podden Självklart med Mia Törnblom och Christina Stielli.

Så här gjorde jag övningen

Dag 1. Listade jag 50 värderingar utifrån vad som är rätt, viktigt och riktigt

Dag 2. Strök jag hälften av värderingarna på listan

Dag 3. Valde jag ut mina fyra viktigaste värderingar

Det resulterade i följande värderingar:

  • Hålla vad man lovar
  • Empati och respekt för olikhet
  • Delaktighet och transparens
  • Schysst och etiskt företagande

Vet du vilka som är dina viktigaste värderingar, som du absolut inte tummar på?

Om inte, kan jag varmt rekommendera övningen.

Jag duger precis som jag är!

Jag duger precis som jag är! Hur ofta säger du det till dig själv och ger dig själv en klapp på axeln?

För att stärka dig själv behöver du börja med att älska och respektera dig själv. Självrespekten innebär att du tar fig själv på större allvar. Det hjälper dig att i större utsträckning välja det som känns bra i ❤️ och leder också till en ökad tydlighet och respekt gentemot andra.

Självrespekt visade jag mig själv häromdagen när jag gick fram till en tidigare chef och talade om att ledarskap för mig betyder att lyfta och vägleda varandra inte att trycka ned, som han gjorde för många år sedan. Hans svar var irrelevant. Det viktigaste för mig var att stå upp för mig själv och att få känna känslan jag duger som jag är. Känslan efteråt var 💪och fick mig att känna mig stolt, stark och modig.

Känner du att du har kontroll, genom att ge dig själv makten att bestämma över ditt liv istället för att jaga andras gillanden eller bekräftelse, visar du också att du är den viktigaste personen i ditt liv.

Jag tror inte att vi helhjärtat kan göra gott för andra om vi inte börjar med att älska oss själva. Först då kan vi ge kärlek från ❤️utan att alltid vänta oss något tillbaka.

Vad gör du för att lyfta dig själv?

Fyra frågor för att skapa dig ett meningsfullt liv!

Det vi känner passion för och som känns meningsfullt ökar vår inre motivation och glädje, som också påverkar människorna omkring oss på ett positivt sätt.

Den här veckan är det många av oss som kommer tillbaka till jobbet, vissa känner glädje och ny energi medan andra kan känna ett starkt motstånd. Oavsett vad, är det en god idé att ta reda på ditt ikigai, ditt syfte som får dig att gå upp på morgonen. Vet du ditt varför, kommer det att hjälpa dig att känna en större tillfredsställelse och lycka.

Restaurangägaren som hittade sitt ikigai

När jag besökte en nyöppnad restaurang på Mallorca i somras, gick det inte att ta miste på lyckan som restaurangägaren utstrålade när han välkomnade och tog hand om sina gäster. Idén föddes efter en resa till Okinawa i Japan, där begreppet ikigai en gång i tiden myntades, och bara ett halvår senare förverkligades den. Han hade hittat sitt ikigai och loggan på restaurangen har fått symbolisera detta genom de fyra cirklarna för ikigai.

Hur gör du för att hitta ditt ikigai?

Ett sätt att känna en större glädje är att lägga mer tid på det du är bra på och älskar. Naturligtvis kan du inte slippa ifrån allt som du tycker är tråkigt. Men genom att försöka fylla dina dagar med något meningsfullt även om det är litet och ändra ditt förhållningssätt, kan det hjälpa dig att känna en större livskvalitet.

Är du nyfiken på vad som är meningsfullt för just dig, kan du ta reda på det genom att svara på fyra frågor.

1.) Vad älskar du?

Det kan vara svårt att direkt komma på vad du älskar för många av de saker som vi gör dagligen går på autopilot utan att vi reflekterar och ägnar det någon djupare tanke. Du kan ha haft drömmar men när sedan vardagen och livspusslet sedan tagit all din kraft och tid har drömmarna fallit i glömska. Men om du tar dig lite tid och tänker efter vid vilka tillfällen du brukar känna dig extra glad och fylld av energi, så hittar du också svaret på frågan.

2.) Vad är du bra på?

Den här frågan handlar om att lista saker som du tycker att du är bra på och inte ett specifikt yrke. Om du tycker att det är svårt att komma på vad du är bra på, kan du alltid be en kollega eller vän hjälpa dig med detta. Genom att reflektera över vad som är dina styrkor, får du en bättre insikt om vad du kan bygga vidare på.

3.) Vad kan du tjäna pengar på?

Som ni säkert redan förstår räcker det inte med att hitta sitt ikigai, sitt varför, om vi inte lyckas komma på ett sätt att tjäna pengar för att kunna försörja oss.

Här kan du lista saker som du kan ta betalt för redan idag men även sånt som kan löna sig i framtiden. Hemligheten är att våga prova nya saker utan att det finns några garantier för att det kommer att lyckas. Men om vi inte vågar oss ut ur vår komfortzon vet vi inte heller vilka saker som skulle kunna bli en fullträff.

Det kan vara bra att inte bara satsa på ett yrke utan våga testa en palett av yrken, roller och branscher. Vi lever i gig-ekonomin så varför begränsa sig till att bara ha ett jobb när vi kan ha flera? Hittar vi ett jobb som vi verkligen trivs med, så kanske vi aldrig vill gå i pension. 

Jag var själv kvar hos samma arbetsgivare först i 10 år och sedan i 7 år för att därefter byta vartannat år. Nu har jag sadlat om till egenföretagare och det känns fantastiskt roligt.

4.) Vad behöver världen?

Den sista av de fyra frågorna kan tyckas stor men är helt avgörande om vi vill vara säkra på att vi inte bara gör gott för oss själva utan även för våra medmänniskor för att bidra till en bättre värld för oss alla.

Jag har en stark tilltro till att vi alla kan göra skillnad genom att ”skicka-vidare-goda-gärningar”, att det du ger får du tillbaka. Om vi alla bidrar med något gott kan vi skapa mirakel tillsammans.

Det här är några saker jag tror världen behöver mer av:

❤️Empati
❤️Nära och äkta relationer
❤️Delningsekonomi
❤️Hållbar arbetsmiljö
❤️Hopp

När du påbörjar arbetet med att försöka hitta ditt ikigai, kom ihåg att det är en process som behöver ta sin tid och där du kan behöva prova dig fram.

Lycka till med att finna din väg till ett mer meningsfullt liv! Tveka inte att kontakta mig om du behöver hjälp på vägen! ❤️

Vems fotspår följer du?

Det är så lätt att vi följer någon annans fotspår för att det förväntas eller för att det verkar vara den enklaste vägen att gå. Tänk om vi istället stannade upp och försöker ta reda på vilka vi egentligen är och vad vi innerst inne drömmer om? Drömmar som vi kanske viftat bort som något svårt och ouppnåeligt. Men hur kan vi egentligen veta om våra drömmar kan bli verklighet om vi aldrig vågar kliva ur vår komfortzon?  

Vi kan ha många kloka tankar men många gånger kan vi behöva reflektera och utforska tillsammans med någon annan som kan sätta ord på det vi själva inte förstår och som kan hjälpa oss komma till insikt om vad som får oss att blomstra. En coach som hjälper oss att se fler möjligheter än hinder, som kan fungera både som bollplank och stöttepelare oavsett om det är något litet eller stort på jobbet eller privat som vi vill förändra. Jag har själv fått värdefulla insikter och aha-upplevelser tack vare min coach.

Att stanna upp och gå till djupet kan ta dagar, månader eller år. För mig personligen tog det nästan två år. I många år drömde jag om att jobba som konsult och coach och att få vara min egen. Den där längtan efter självständighet, eget ansvar och flexibilitet har funnits med nästan lika länge som jag varit anställd (i hela mitt yrkesliv) men ändå valde jag att bortse från den för att det kändes enklare och tryggare att fortsätta som anställd. Så många gånger som jag försökt passa in i en kostym som egentligen alltid varit för liten. Till slut sprack den och när inget längre höll mig tillbaka insåg jag att möjligheterna är nästintill oändliga.

Det är så lätt att vi fortsätter i invanda fotspår men så värdefullt när vi väl tar oss tiden att upptäcka de vi är ämnade att vara och inser vår fulla potential. Nu är jag nyfiken på att få höra. Vad drömmer du om och vad gör du för att det ska bli verklighet?

Hitta ditt varför!

För många av oss är det nu slutspurten innan semestern. Välbehövlig semester, som ger oss tid för återhämtning, för att göra roliga saker tillsammans med vänner, familjen eller kanske för att bara vara. Det brukar vara ett gyllene tillfälle att reflektera över jobbet, relationer och livet i allmänhet. En hel del av oss letar också efter sitt kall, det som får livet att kännas meningsfullt.

Funderar du på vad du ska läsa eller lyssna på för bok i hängmattan eller på stranden? Då kan jag varmt rekommendera boken ”Ikigai: The Japanese Secret to a Long and Happy Life”. I boken finns en suverän övning, som hjälper dig att hitta meningen med livet genom att ställa dig följande fyra frågor:

  • Vad är jag bra på?
  • Vad älskar jag?
  • Vad behöver världen?
  • Vad kan jag tjäna pengar på?

Genom att svara på frågorna får en större insikt och förståelse för vad som är din passin, ditt kall. Ja, det som gör dig lycklig och som får dig att vilja gå upp på morgonen. Det som skapar mening i ditt liv kan vara allt från det stora till det lilla. Men många gånger tar vi oss inte tid att ta reda på vårt varför.

För mig personligen blev det en ögonöppnare och plötsligt blev det kristallklart vad jag ska göra mer och mindre av för att känna mer livsglädje och mening i allt jag gör. En del saker har jag redan börjat med, som att starta mitt eget företag, meditera och spendera mer tid med människor som får mig att må bra. Vad gör du för att livet ska kännas mer meningsfullt för just dig? Och behöver du hjälp på vägen, coachar jag gärna dig!

Finns ett framgångsrecept för lyckad förändring?

Oavsett om det är en större eller mindre förändring, behöver vi känna oss motiverade för att våga ta steget och ändra något i våra invanda liv. Men att kliva ur sin komfortzon kan vara läskigt om vi inte själva får vara med om beslutet och inte ens vet vart vi ska.

Vi behöver alla veta vårt varför, det som skapar mening för just dig och mig och som kan skilja sig helt från någon annan. Det finns en hel del böcker om ämnet. Men finns det då något framgångsrecept för att lyckas med en förändring?

Här kommer några tips efter många års erfarenhet av förändringsarbete på större och medelstora företag.

1. Berätta varför det behövs en förändring

2. Vad är målet och syftet med själva förändringen

3. Förklara vad förändringen innebär, från nuläge till drömläge utgå från WHIIFY

4. Vad är konsekvenserna om det inte sker någon förändring 

5. Var tydlig med när förändringen planeras att genomföras

6. Involvera både medarbetare och chefer i ett tidigt stadium av förändringsarbetet, speciellt i framtagningen av detaljerna kring hur

7. Kommunicera löpande och prioritera muntliga kanaler

8. Avsätt resurser i form av tid, pengar och människor som behöver involveras

9. Ha respekt för att förändring tar tid och möt människor där de är

Är det något som du vill lägga till listan?

Energigivande möten som berör

Häromdagen var jag på ett välkomstmöte på dotterns nya skola. På scen stod rektorn med ett stort leende och välkomnade oss förväntansfulla föräldrar i en överfylld aula.

Kroppen var rak och stolt. Ansiktet lyste av nyfikenhet och glädje. Rösten var stark och stadig. Orden som kom ur hans mun var tydliga budskap riktade till oss föräldrar. Vi kände oss sedda och viktiga denna varma försommardag. Och framför allt kände vi förtroende för rektorn trots att många av oss inte träffat honom tidigare.

Med tre barn har jag varit på ett antal föräldramöten på olika skolor. Oftast har jag tittat på klockan och önskat att de ska ta slut. Möten som främst utgått från ”man” budskap och där jag matats med information som för mig varit helt ointressant. Det har inte funnits någon energi hos de som presenterat och jag har nästan haft känslan att de inte vill stå där och inte ens själva tror på orden som kommer ur deras mun.

Vad var det då som gjorde att det blev ett så lyckat möte?

  • Det fanns hela tiden en kontakt mellan rektorn och oss, både genom ögonkontakt och retoriska frågor och svar.
  • Kroppsspråket överensstämde och förstärkte orden som sades.
  • Genomgående använde han sig av ”jag” och ”vi” budskap.
  • Budskapen var tydliga, genomtänkta och riktade till oss föräldrar.
  • Han var personlig utan att för den delen bli privat.

Allt detta resulterade i en härlig energi i aulan. Vi föräldrar gick därifrån med fjäderlätta steg och ett stort leende på läpparna och med en övertygelse om att det här är en bra skola för våra barn.

Så nästa gång du bjuder in till stormöte eller egentligen till vilket möte som helst, fundera på med vilken känsla du vill att de lämnar ditt möte. Du har allt att vinna på att förbereda dig och din kommunikation för att skapa ett förtroendeingivande första intryck och goda relationer.